17 - March - 2014, 26 : 09 AM
بررسی واژه هایی مانند «غدّه , غنده , غندچه , غنچه»
درگفتارفارسی گویان امروز، بویژه در دانش پزشکی، هرگوشت یا چربی گره خورده در اندام های برونی یا درونی پیکر آدمی را «غدّه» و جمع آن را «غدد» می گویند. (چون می پندارند واژه ی «غدّه» یک واژه ی تازی است . در جایی که این واژه ریشه ی پارسی دارد).درکتاب «منتهی الارب» در برابر واژه ی «غدّه» نوشته شده است: «گره گوشت،گره اندام، پیه ناک».
در اَقرب الموارد آمده است: پاره گوشتی سفت که میان پوست و گوشت به انگیزه بیماری پدید آید.
شگفت آور آنکه بیشتر واژه نامه نویس های گذشته ، این واژه را تازی دانسته و جمع آن را هم «غدد» یا «غدائد!» نوشه اند و استاد دهخدا نیز به پیروی از ایشان، آن را تازی دانسته است.
در جایی که این واژه ریشه پارسی دارد و در آغاز و در زبان پارسی باستان «غُنده» گفته می شد واز زبان ما به زبان تازی رفت و به گونه ی «غدّه» گفته و نوشته شد و از آن «غُدد» را ساختند.
همان گونه که واژه ی «فند» از زبان پارس به تازی رفت و «فنّ» گفته شد و از آن «فنون» را هم ساختند . شگفتاکه استاد دهخدا , هنگامی که در لغت نامه خود به واژه «غنده» و «غند» که ریشه ی راستین واژه ی «غده»ی امروزی است، می رسد. آن را پارسی می داند و نه تنها در لغت نامه استاد دهخدا که در فرهنگ رشیدی، فرهنگ اسدی نخجوانی ، فرهنگ جهانگیری، غیاث اللغات، آنندراج، انجمن آرای ناصری، همه و همه، در برابر واژه ی «غند» و «غنده» نوشته اند فارسی است، به معنای «فراهم آمده،گرد شده، پنبه ی گرد و گلوله شده، بهم یپچیده و جمع شده، گلوله شده و...»
حتا در زبان پهلوی ساسانی، به گروهی از ارتشیان که گرد می آمدند، «غُند» می گفتند که رفته رفته « گُند» گفته شد و همین واژه «گند» به معنای گروهی از سپاهیان را نیز , تازیان از ما گرفته «جُند" گفتند و بکار بردند .
براین پایه شاید واژه ی «غوره» (انگور نارس) نیز, از ریشه ی واژه ی «غوزه و غوژه و غنده» روییده شده باشد .
در زبان پارسی به «غده» (غنده) «دُژپیه» هم گفته شده است یعنی «پیهی» که زشت و بدنما است که همین واژه امروز به «دُشپیل» دگرگون شده است . همچنین در زبان پارسی میانی به «تارتنه» عنکبوت نیز «غنده» گفته می شد .
برگرفته از کتاب : در ژرفای واژه ها اثر دکتر ناصر انقطاع